Page content

Waarom ontspanning invloed heeft op een gezond gewicht

Wat  heerlijk….ontspannen na  een drukke  week

Laatst zijn we op een zaterdag met mooi weer  heerlijk een dagje naar het strand geweest. Ik had een drukke week achter de rug en aangezien ik mij voorgenomen heb om beter voor mezelf te zorgen kwam dit  heel goed uit. Heerlijk luieren, een beetje rondkijken, slenteren en wandelen …… helemaal goed. Ik was weer  helemaal opgeladen.

 

Een druk leven.

In mijn praktijk kom ik ze vaak tegen, vrouwen die naast hun  gezin ook een (drukke) baan hebben. Dat  vergt  organisatie. Thuis in een beperkte tijd van alles regelen en op je werk goed willen of “moeten”presteren. Regelmatig hoor  ik dat pauzes er  bij inschieten. Even   snel tussendoor een broodje en een kop koffie  naar binnen werken, maakt niet uit wat voor broodje. Of  ….” oeps vergeten te eten….is  het al zo laat? “

Ben je moe? Dan neem je  een snack of  iets om te snoepen.

“Stress en drukte …..hoezo, alles  onder controle toch? Ontspannen, daar heb ik geen tijd voor hoor. Niet zeuren , gewoon doorgaan”. We  moeten zoveel. Maar  ondertussen  zit je niet  lekker  in je vel.

 

En dan komen de  kilo’s  erbij….

Iedereen kan wel bedenken dat  je aankomt als je minder gezonde keuzes maakt qua voeding en tussendoor snoept en snackt. Te  weinig bewegen kan ook meespelen maar er  is  nog een andere factor die  mee  kan spelen en dat  is  stress.

 

Waarom is  ontspanning  zo belangrijk?

Vanuit de prehistorie waren er  twee  mogelijkheden om te reageren op gevaarlijke situaties: vechten of vluchten. Hiervoor  maakt het  lichaam  stresshormonen ( o.a. Adrenaline) aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat het  lichaam in actie kan komen. Het  lichaam krijgt extra energie in de vorm van suikers (glucose), de hartslag en bloeddruk stijgen ( meer zuurstof naar de spieren) en de spieren krijgen meer  energie  doordat ze koolhydraten en eiwitten verbruiken. Is  het gevaar geweken dan komt  het  lichaam weer tot rust en zakt de  Adrenaline weg.  Deze vorm van stress heeft een functie en geeft geen problemen.

Maar….de tijden zijn veranderd. We  kennen nu andere soorten stress waarbij  het lichaam meestal niet  in actie hoeft te komen ( werkdruk, gezin, financiën enz.) Maar er  komt wel extra energie vrij die niet wordt  verbruikt. Het teveel wordt opgeslagen in de vorm van vet.

Is er sprake  van langdurige stress  dan gaat  het  lichaam ook een  ander hormoon aanmaken: Cortisol. Teveel Cortisol is slecht  voor  je gezondheid. Cortisol blijft langer  in je  lichaam en heeft een negatieve  invloed  op  verschillende   lichaamsprocessen waaronder de spijsvertering. Er worden minder voedingsstoffen opgenomen waardoor  we  meer gaan eten, vooral suikers ( glucose) die niet verbruikt worden. Het teveel wordt  opgeslagen als buikvet. Dit leidt weer tot overgewicht.

 

Hoe  kun je problemen voorkomen?

Van “moeten” naar “willen” en “mogen

Tips

  • Drink niet teveel cafeïne, drink meer water.
  • Sla  geen maaltijden over, eet  met aandacht en neem de tijd.
  • Kies voor maaltijden met verse en voedzame producten.
  • Maak tussen de middag of  s ’avonds even een lekkere  wandeling.
  • Sport niet te intensief.
  • Ontspan met een boek, muziek,  yoga, ga erop uit ( naar  het strand, bos, terrasje) , breng je aandacht naar je buik(adem), breng tijd door met mensen die je dierbaar zijn of  breng tijd door met alleen jezelf, stort jezelf  in  een leuke hobby enz.
  • Zorg  dat je genoeg slaap krijgt.

Zorg goed voor jezelf, je bent het waard!

Comment Section

0 reacties op “Waarom ontspanning invloed heeft op een gezond gewicht

Plaats een reactie


*


Phoenix WebsitePhoenix Website